Planurile-cadru pentru liceu: oportunități reale pentru elevi și un nou drum pentru educație

Bogdan Chirea
0


World Vision România salută lansarea noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal, considerând această schimbare o oportunitate majoră pentru transformarea sistemului educațional. Planurile propuse de Ministerul Educației și Cercetării oferă mai mult spațiu pentru participarea elevilor, autonomie școlară și o viziune integrată asupra dezvoltării academice, sociale, emoționale și civice a copiilor.


Descentralizare și inovație: o nouă paradigmă curriculară

Includerea opțiunii de pilotare strategică reprezintă un pas semnificativ spre descentralizarea curriculară. Elevii și școlile pot colabora pentru a alege discipline relevante și actuale. Deși planurile-cadru nu sunt perfecte, ele oferă o direcție clară pentru o reformă profundă.


Ce spun copiii: punctul de vedere al Consiliului Consultativ al Copiilor din World Vision România

1. Participare reală și personalizare

Elevii vor putea alege discipline în funcție de interesele proprii, iar școlile pot decide oferta educațională. Este un pas concret către personalizare și autonomie:

„Planurile-cadru dau pentru prima dată libertatea elevului de a-și alege o disciplină pe care personal vrea să o studieze.”

2. Învățare practică, nu doar teoretică

Se încurajează învățarea prin proiecte, colaborare și aplicabilitate reală. Disciplinelor integrate li se alătură teme noi, precum educația juridică sau gândirea critică:

„Faptul că se introduc educația juridică și gândirea critică mi se pare un pas foarte bun.”

3. Echilibru și reducerea stresului

Planurile optimizează numărul de ore, reducând presiunea academică și oferind loc pentru dezvoltare personală și opționale relevante:

„Consider că o astfel de schimbare poate fi în favoarea adolescentului, stresul academic fiind mai scăzut.”

4. Stiluri de predare adaptate elevilor

Reforma poate influența pozitiv stilul de predare, stimulând empatia, dialogul și implicarea reală a elevilor în procesul de învățare:

„O astfel de schimbare poate modifica profund stilul de învățare al elevilor și de predare al profesorilor.”

5. O cultură generală solidă pentru toți

Istoria și Geografia rămân materii comune pe toată durata liceului, lucru apreciat de elevi:

„Ne bucurăm că vocea noastră a fost ascultată și că Ministerul Educației a ținut cont de opiniile noastre.”


Ce își doresc elevii pentru ca reforma să conteze cu adevărat

  • Explicații clare despre schimbări, într-un limbaj accesibil;
  • Profesori pregătiți pentru noile opționale și pentru abordări empatice;
  • Sprijin egal pentru toate școlile, inclusiv din mediul rural;
  • Consultare reală a elevilor, nu doar formală.


Propunerile elevilor pentru etapele următoare

  • Implicarea elevilor în alegerea reală a opționalelor;
  • Formarea cadrelor didactice pentru noile cerințe educaționale;
  • Monitorizarea implementării reformei în toate liceele;
  • Promovarea bunelor practici din școli care aplică eficient reforma.


World Vision România și Consiliul Consultativ al Copiilor susțin colaborarea deschisă cu Ministerul Educației pentru a transforma aceste planuri în schimbări reale pentru toți elevii din România.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!