Un sondaj realizat de organizația Narada arată că sistemul educațional din România se confruntă astăzi nu doar cu lipsuri materiale, ci și cu o criză profundă de relație și adaptare emoțională a copiilor. Concluziile cercetării, desfășurate în mai 2025 pe un eșantion de 465 de părinți și profesori, evidențiază dificultăți majore de autoreglare, concentrare și motivație în rândul elevilor, dar și anxietatea tot mai mare a adulților cu privire la viitor.
Educația, între lipsuri materiale și criză emoțională
„Tremură când e nervos. Tace când îl doare. Nu mai știu cum să ajung la el.” – acesta este doar unul dintre mesajele părinților care ilustrează situația alarmantă din școli. Raportul arată că educația nu reușește să pregătească elevii pentru realitatea zilnică și pentru o lume aflată în continuă schimbare, accentuând presiunea și diminuând sentimentul de siguranță.
România are una dintre cele mai ridicate rate de abandon școlar din Uniunea Europeană – 16,6% în 2023, conform Eurostat. Numai în gimnaziu, peste 19.000 de elevi părăsesc anual școala. În paralel, studiile UNICEF și Ministerul Sănătății arată că jumătate dintre adolescenți au avut gânduri suicidare, iar rata sinuciderilor sub 15 ani este de 2,3 ori mai mare decât media europeană. La acestea se adaugă fenomene tot mai grave: bullying (49% victime, 81% martori), anxietate și depresie în creștere.
Concluziile sondajului Narada
Rezultatele sondajului arată că:
- 61% dintre respondenți au semnalat lipsa autoreglării emoționale (răbdare, calm, gestionarea frustrărilor).
- 43% au remarcat dificultăți de atenție și concentrare.
- 35% au indicat lipsa motivației și perseverenței.
- 30% au observat scăderea valorilor sociale și a implicării în comunitate.
În același timp, adulții resimt presiune și nesiguranță: 67% dintre părinți și profesori declară că viitorul copiilor îi sperie, iar 42% consideră că succesul depinde mai mult de factori externi decât de educație. Nevoile identificate includ ghidaj personalizat (51%), resurse aplicabile și sprijin emoțional constant.
„Siguranța care nu se vede” – campanie lansată de Narada
Pe 6 octombrie, Narada lansează campania „Siguranța care nu se vede”, menită să atragă atenția asupra dimensiunii invizibile, dar esențiale a educației: formarea reperelor interioare. Campania va aduce în prim-plan intervenții bazate pe cercetări și experimente sociale care pun accent pe trei metacompetențe fundamentale: curajul de a te ridica, puterea de a gândi limpede și echilibrul emoțional.
„Acest raport arată că nevoia urgentă a educației nu este doar de conținut, ci de reconectare umană. Este momentul să construim împreună infrastructura simbolică și relațională care să ofere copiilor și adulților deopotrivă siguranță, sens și curaj pentru viitor”, afirmă Irina Vasile, director de programe și impact Narada.
Narada – dincolo de soluții de urgență
Fondată în 2017, Narada a sprijinit până în prezent peste 120.000 de copii și 500 de școli din România. Dacă inițial a intervenit pentru a acoperi lipsurile materiale, astăzi organizația dezvoltă programe inovatoare de schimbare comportamentală, care îi ajută pe copii să-și construiască reziliența și să se pregătească pentru un viitor impredictibil. Prin campania „Siguranța care nu se vede”, Narada marchează trecerea către un rol mai amplu: acela de laborator de schimbare comportamentală în educație.
Comentariul va fi postat dupa aprobare