Netflix cumpără Warner Bros.: cea mai mare mutare din era streaming-ului

Bogdan Chirea
0


Netflix și Warner Bros. Discovery (WBD) au anunțat semnarea unui acord definitiv prin care Netflix va achiziționa Warner Bros., inclusiv studiourile de film și televiziune, HBO și HBO Max. Tranzacția, structurată în numerar și acțiuni, evaluează Warner Bros. Discovery la un enterprise value de aproximativ 82,7 miliarde de dolari și un equity value de circa 72 de miliarde de dolari.


Din perspectiva catalogului de conținut, mutarea pare o „bonanza” totală: Netflix ar urma să integreze în ecosistemul său totul, de la filmele lui Clint Eastwood și producțiile DC, până la „The Wizard of Oz” și întregul tezaur HBO. Este genul de tranzacție care consolidează ideea că, în era marilor fuziuni și a mega-deal-urilor, „content is king”.


Vânzarea trebuie însă aprobată de autoritățile de reglementare, iar asta nu este o formalitate. Implicațiile sunt mult mai mari decât un simplu transfer de licențe: pentru prima dată, unul dintre cele mai mari studiouri de cinema rămase active în producția de filme pentru marele ecran trece sub controlul unei platforme de streaming.


Pentru o analiză detaliată a tranzacției, a structurii financiare și a posibilelor efecte în industrie, poți citi articolul dedicat pe IT MANIA: Netflix cumpără Warner Bros. într-o tranzacție de 82,7 miliarde de dolari.


Ce spune Netflix: „nu ne opunem cinematografelor”, dar vrem ferestre mai scurte

În conferința cu investitorii, co-CEO-ul Netflix, Ted Sarandos, a insistat că platforma „nu are o opoziție față de filmele în cinematografe”. El a amintit că, numai în 2025, Netflix a lansat aproximativ 30 de filme și în săli, chiar dacă în general ferestrele de exclusivitate au fost mult mai scurte decât standardul studiourilor tradiționale.


Sarandos a transmis că, odată finalizată achiziția, Netflix „se așteaptă să mențină operațiunile actuale Warner Bros.”, inclusiv modelul de lansare a filmelor mai întâi în cinematografe. În același timp, a vorbit deschis despre faptul că „ferestrele” dintre cinema și streaming vor trebui să evolueze, pentru a deveni mai „prietenoase cu consumatorul” și pentru a aduce filmele mai repede în fața abonaților.


Mesajul oficial este așadar unul de continuitate pe termen scurt: filmele Warner Bros. planificate pentru lansare în cinema vor continua să ajungă pe marile ecrane, iar producțiile Netflix vor păstra modelul actual, cu lansări limitate și scurte în săli, înainte de debutul pe platformă.


Viziunea Netflix: streaming-ul ca noul „moviegoing”

Dincolo de declarațiile liniștitoare, critici ai industriei atrag atenția asupra unei tensiuni de fond: Warner Bros. este, în continuare, un studio care alimentează masiv cinematografele cu producții populare și îndrăznețe creativ, în timp ce strategia istorică Netflix a fost să mute consumul de film acasă, pe ecranul de streaming.


Ted Sarandos a numit deja experiența clasică de cinema un concept „depășit” pentru mare parte din public, argumentând că nu toată lumea are un multiplex aproape, în timp ce internetul și aplicația de streaming sunt la un click distanță. În viziunea sa, „mergi la film” poate însemna, de fapt, să deschizi Netflix în sufragerie.


În paralel, Netflix își construiește imaginea de mare iubitor de cinema: cumpără și renovează cinematografe istorice (The Egyptian în Los Angeles, The Paris în New York), programează în ele filmele de Oscar ale platformei, de la „Roma” și „The Irishman” până la „The Power of the Dog” sau „A House of Dynamite”. Totuși, aceste lansări sunt, de regulă, limitate la câteva săli din marile orașe și rulează pentru perioade scurte.


Chiar și deal-ul special pentru viitoarea producție „Narnia: The Magician’s Nephew”, regizată de Greta Gerwig, care va avea două săptămâni în IMAX înainte de debutul pe platformă, este prezentat de surse din industrie ca o excepție obținută greu, nu ca un nou standard.


Critici și îngrijorări: va rămâne Warner Bros. un studio de cinema sau va deveni un furnizor de streaming?

De aici și întrebarea care planează în jurul tranzacției: dacă Netflix a pledat ani la rând pentru un model centrat pe streaming, ce va însemna, în practică, să controleze unul dintre ultimele mari studiouri dedicate experienței de cinema?


În declarațiile publice, Sarandos spune că tot ce este planificat pentru marele ecran va continua să meargă la cinema „prin Warner Bros.”. Dar adaugă imediat: „Obiectivul nostru principal rămâne să aducem filmele noi direct membrilor noștri, pentru că asta își doresc.” Pentru susținătorii experienței de cinema, aceasta sună mai degrabă ca o promisiune temporară decât ca o garanție pe termen lung.


Un grup de producători de la Hollywood, într-o scrisoare trimisă Congresului, și-au exprimat „îngrijorări grave” față de preluare, susținând că Netflix „nu are niciun stimulent să susțină exploatarea în cinematografe și are toate motivele să o slăbească sau să o elimine treptat”. În acest scenariu, filmele Warner Bros. ar putea continua să fie lansate „normal” în primii ani, dar ferestrele ar deveni tot mai scurte, până când chiar și blockbusterele DC ar ajunge să aibă doar o prezență simbolică în săli, înainte de a fi absorbite de platformă.


Este un scenariu speculativ, dar argumentele criticilor se bazează pe istoricul Netflix: lansări limitate, ferestre scurte, accentul pus aproape exclusiv pe valoarea pentru abonat, nu pentru lanțurile de cinematografe. De aici și scepticismul puternic al asociațiilor de exhibitori, care cer autorităților o analiză atentă a impactului asupra concurenței.


De ce are nevoie Netflix de un studio precum Warner Bros.?

La nivel de business, răspunsul simplu este: conținut și proprietăți intelectuale. Catalogul Warner Bros. – de la francize DC și universul „Conjuring”, până la titlurile HBO și clasicii de studio – reprezintă un atu uriaș într-o piață în care abonații sunt atrași de biblioteci bogate și de branduri puternice.


Criticii merg însă mai departe și ridică o întrebare inconfortabilă: dacă Netflix vrea, în esență, să impună streaming-ul ca mod dominant de consum și să scurteze cât mai mult ferestrele de cinema, nu cumva achiziția Warner Bros. are și rolul de a diminua un competitor care încă dezvoltă și lansează filme gândite în primul rând pentru marele ecran?


Într-o viziune optimistă, noua structură ar putea oferi resurse mai mari pentru proiecte ambițioase, libertate creativă pentru cineaști și distribuție globală rapidă, combinând ce era mai bun din ambele lumi: cinema și streaming. Într-una pesimistă, accentul pe volume de conținut și pe consum rapid acasă ar putea eroda treptat modelul de cinema pentru care Warner Bros. a fost, până acum, unul dintre pilonii centrali.


Între promisiunile oficiale și suspiciunile industriei

Deocamdată, discuția rămâne la nivel de intenții și scenarii. Autoritățile de reglementare vor analiza detaliat efectele asupra concurenței și asupra pieței de distribuție, iar Netflix insistă că va respecta acordurile existente privind lansările în cinematografe.


Pentru cine iubește experiența de cinema, miza este mai mare decât un simplu conflict de modele de business. Este vorba despre viitorul modului în care vom „merge la film”: ne vom îndrepta spre săli, așa cum o făceam de zeci de ani, sau vom considera suficient să apăsăm un buton de pe telecomandă și să vedem aceeași premieră acasă, câteva săptămâni după lansarea oficială?


Achiziția Warner Bros. de către Netflix ar putea rămâne în istorie fie ca momentul în care un gigant de streaming a salvat și a dus mai departe moștenirea unui mare studio de cinema, fie ca momentul în care granița dintre „film de cinema” și „film de platformă” a început să dispară definitiv. Răspunsul real îl vom vedea în anii următori, în ferestrele de lansare, în deciziile creative și, cel mai important, în felul în care vom alege să ne uităm la filme.


Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!