Piața auto globală traversează o perioadă complexă, marcată de creșterea accelerată a vânzărilor de vehicule electrice și de o fragmentare geopolitică accentuată. Potrivit celui mai recent raport Autofacts al PwC, în primul trimestru din 2025, cota globală de piață a BEV (vehicule electrice cu baterie) a atins un nou record de 16%, pe fondul unei creșteri anuale de 42%, susținute în principal de cererea din China.
În Europa, revenirea piețelor-cheie este vizibilă: vânzările de BEV au crescut cu 30% în primele cinci economii, Marea Britanie și Germania înregistrând cele mai mari avansuri. Totuși, în România, situația este inversă. Înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4% în T1, potrivit DRPCIV, cu o accentuare a declinului în aprilie (-70%), cauzată de întârzierea programului Rabla. Acesta este așteptat să reînceapă în perioada imediat următoare.
Pentru a susține competitivitatea industriei auto europene, Comisia Europeană a lansat în martie un plan de acțiune cu cinci direcții: inovare, tranziție curată, lanțuri de aprovizionare, competențe și concurență echitabilă. Printre măsurile aprobate se numără și relaxarea temporară a normelor de emisii de CO₂ pentru perioada 2025–2027, pentru a evita penalizările majore asupra constructorilor auto.
În afara Europei, tensiunile comerciale dintre SUA și China au dus la o serie de măsuri protecționiste, în prezent suspendate pentru 90 de zile. În paralel, China își consolidează poziția de lider în lanțul de producție al bateriilor, controlând 98% din producția globală și accelerând investițiile în autonomie tehnologică.
România, în acest context, riscă să piardă ritmul tranziției către mobilitatea electrică, dacă programele de sprijin nu sunt implementate eficient și rapid. Potrivit lui Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România, succesul pe termen lung depinde de capacitatea pieței de a inova, de a colabora și de a răspunde rapid la noile condiții economice și geopolitice.
Comentariul va fi postat dupa aprobare