Un procent semnificativ de 69% dintre respondenții sondajului „Voice of the Consumer 2025”, realizat de PwC România, declară că folosesc aplicații sau dispozitive inteligente pentru a-și monitoriza sănătatea. Mai mult, o treime dintre aceștia afirmă că și-au schimbat semnificativ stilul de viață datorită acestor instrumente digitale.
Tehnologia purtabilă, precum ceasurile și brățările inteligente, este completată de dispozitive avansate, precum monitoarele de glicemie sau aparatele de gătit asistate de inteligență artificială. Acestea contribuie la un stil de viață mai echilibrat și facilitează gestionarea mai eficientă a rutinei zilnice.
Inteligența artificială, tot mai prezentă în alimentație și exerciții
Utilizarea AI în scopuri legate de sănătate este în creștere. Conform sondajului, 41% dintre respondenți folosesc inteligența artificială pentru personalizarea antrenamentelor fizice, iar 40% pentru planificarea meselor. Printre celelalte utilizări frecvente se numără: realizarea listelor predictive de cumpărături, recomandări de rețete în funcție de ingredientele disponibile, diagnosticare medicală asistată și gestionarea bugetului alimentar.
Aceste date evidențiază tendința spre personalizare și dorința consumatorilor de a avea soluții adaptate stilului lor de viață.
Românii devin mai atenți la alimentație
Majoritatea consumatorilor români își evaluează sănătatea ca fiind bună (47%) sau foarte bună (35%). În paralel, atenția față de alimentație crește: peste 60% dintre respondenți declară că sunt mai îngrijorați de riscurile asociate alimentelor ultraprocesate și pesticidelor decât de prețul produselor.
41% dintre români evită alimentele ultraprocesate, față de 37% media regională din Europa Centrală și de Est. De asemenea, România are rezultate mai bune decât media regională și în privința reducerii consumului de alcool.
Interes în creștere pentru produse locale, suplimente și prospețime
71% dintre români folosesc suplimente alimentare, iar prospețimea și sezonalitatea alimentelor sunt prioritare în alegerile de cumpărare. 62% consideră că produsele locale sunt mai sănătoase și peste jumătate dintre respondenți sunt dispuși să plătească mai mult pentru acestea, în detrimentul mărcii.
Aceste preferințe conturează un consumator din ce în ce mai informat și mai implicat în deciziile legate de propria sănătate.
Încrederea în producători și nevoia de educație alimentară
70% dintre români consideră că propriile decizii au cea mai mare influență asupra alimentației, însă 50% recunosc și rolul producătorilor. Acest rezultat subliniază importanța unei abordări proactive din partea industriei, care să meargă dincolo de promovare și să includă inițiative de educare și transparență privind ingredientele și beneficiile produselor.
O astfel de implicare poate stimula loialitatea consumatorilor și poate construi o relație de încredere între brand și public.
Produse funcționale, inovație și integrare cu tehnologia
Consumatorii români caută tot mai mult produse accesibile, sănătoase și adaptate dietelor speciale. Se remarcă o creștere a cererii pentru produse premium, funcționale și personalizate. În acest sens, integrarea inteligenței artificiale în dezvoltarea de produse și parteneriatele dintre companii și sectorul medical sau digital pot contribui la anticiparea preferințelor pieței.
Un exemplu în acest sens este conectarea produselor alimentare cu aplicații mobile sau dispozitive purtabile, care pot oferi utilizatorilor recomandări personalizate, sprijin în planificarea meselor și monitorizarea parametrilor de sănătate.
Concluzie
Sondajul PwC „Voice of the Consumer 2025” arată că tehnologia devine un instrument esențial în viața românilor preocupați de sănătate. De la inteligență artificială la alegeri alimentare informate, direcția este clară: un consumator mai conștient, mai conectat și mai exigent. Pentru a rămâne relevanți, producătorii și retailerii trebuie să răspundă cu produse sănătoase, personalizate și sprijinite de tehnologie.
Comentariul va fi postat dupa aprobare