Narada a lansat campania „Siguranța care nu se vede”, o inițiativă axată pe pregătirea copiilor pentru viață într-un context social și tehnologic impredictibil. Evenimentul de lansare a avut loc la Muzeul MINA și a propus o experiență imersivă despre emoțiile din clasă și transformarea acestora în reziliență și echilibru emoțional.
De la infrastructură la schimbare de comportament
Campania marchează trecerea Narada de la intervenții de infrastructură la primul laborator de schimbare comportamentală în educație, inspirat de științele comportamentale și de modelul Social Behavior Change (SBC). Accentul se mută de pe performanța exclusiv academică pe dezvoltarea metacompetențelor esențiale: gândire critică, autodisciplină și autoreglare.
Cum funcționează intervențiile
- 17 școli-epicentru selectate în acest an școlar, cu evaluări sociologice pentru a identifica metacompetențele care lipsesc.
- Intervenții scurte (4–6 săptămâni) co-create cu profesorii și diriginții, pentru a antrena gândirea critică, autodisciplina și autoreglarea.
- Metode simple: liste de verificare, memento-uri, jocuri, rutine ușor de adoptat la clasă.
- Monitorizare imediat după finalul intervenției și la 3–6 luni, pentru a evalua retenția și efectele pe termen mediu.
- Focus pe gimnaziu (clasele a V-a și a VIII-a), unde presiunea academică și tranzițiile sunt mai accentuate.
Impact propus
- Până în decembrie: ~850 de copii sprijiniți direct.
- Până la final de an școlar: încă ~1.500 de elevi.
- Pe termen lung: intervenții implementate complet în 17 școli cu peste 8.500 de elevi.
Lansare cu mesaj: din teamă în siguranță interioară
La evenimentul de la MINA, actrița Oana Rusu a susținut o scenetă în două acte: de la starea de teamă și blocaj din fața autorității la „centura de siguranță” interioară — metaforă pentru curaj, reziliență și echilibru emoțional. Mesajul: competențele de viață susțin performanța școlară, nu o înlocuiesc.
De ce este necesară campania
- 25% dintre elevi declară episoade de bullying de câteva ori pe lună; 13% sunt expuși frecvent.
- 27% dintre elevi se simt intimidați de profesori; între 40–60% ar avea nevoie de mai multă atenție.
- 13% învață în școli afectate de lipsa cadrelor didactice; 30% de lipsa personalului de sprijin.
- 27% semnalează profesori rezistenți la schimbare (procent similar cu media UE/OCDE).
Parteneri și susținători
Campania este susținută de parteneri strategici și companii care investesc în educație:
- Partener principal: Inditex România (continuă colaborarea după „Încălțat spre școală”).
- Parteneri strategici: ING Bank, PROTV.
- Alți susținători: Deloitte, BRD Asigurări de Viață, Prime Kapital, Bergerat Monnoyeur, BIC România, MINA, Kaufland, Globalworth, Aqua Carpatica, Stradale, 1 Minute.
Declarație
„În era tehnologiei și a inteligenței artificiale nu mai știm ce meserii vor exista peste 5–15 ani. Putem însă să îi pregătim pe copii pentru viață: cu autoreglare, gândire critică și autodisciplină. La examenul vieții nu se poate copia”, a declarat Andra Munteanu, co-fondatoare și președinte Narada.
Cum te poți implica
Cei care doresc să se alăture campaniei pot dona pe narada.ro sau prin SMS cu textul NARADA la 8844.
Notă: Informațiile din material sunt furnizate de Narada. Scopul articolului este informativ.
Comentariul va fi postat dupa aprobare