Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a votat miercuri o modificare importantă a Codului Audiovizual, interzicând prezența persoanelor publice în reclamele pentru jocuri de noroc difuzate pe TV, radio și online. Decizia va deveni obligatorie la 90 de zile de la intrarea în vigoare a noului cod.
Potrivit articolului 110, alineatul 7, este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc „în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”.
Zeci de vedete din sport și media, afectate
Prevederea afectează în mod direct foști mari sportivi și personalități din mass-media care au promovat în trecut case de pariuri: Ilie Năstase, Gică Hagi, Adrian Mutu, Cristina Neagu, Dorian Popa, dar și jurnaliști sportivi precum Vali Moraru și Mihai Mironică. Lista de vedete este mai generoasă și se extinde cu multe alte nume: Antonia, Theo Rose, Dan Petrescu, Lora, Ruby, Ciprian Marica, Daniela Crudu, Bianca Drăguşanu, Liviu Vîrciu, Dan Capatos, printre alții, se află și ei pe lista de persoane publice care au făcut parte din campanii ale caselor de pariuri.
Propunerile din partea industriei pariurilor – inclusiv solicitările de a permite implicarea vedetelor în campanii de responsabilitate socială – au fost respinse în unanimitate de CNA.
Publicitatea la pariuri și fotbalul românesc
Contextul este cu atât mai relevant cu cât fotbalul din Liga 1 este sponsorizat aproape în totalitate de industria jocurilor de noroc. La începutul sezonului 2024/2025, 15 din cele 16 echipe aveau sponsori din zona pariurilor, fie ca parteneri principali, fie ca sponsori secundari.
Echipă | Sponsor (pariuri) | Statut |
---|---|---|
FCSB | Betano | Principal |
CFR Cluj | Player | Principal |
Rapid | Superbet | Principal |
Universitatea Craiova | Betano | Principal |
Hermannstadt | Unibet | Principal |
FC Argeș | Unibet | Secundar |
Csikszereda | Mr Bit | Secundar |
UTA Arad | Favbet | Principal |
U Cluj | Superbet | Principal |
Farul Constanța | Superbet | Principal |
Dinamo | Superbet | Principal |
FC Botoșani | Unibet | Principal |
Oțelul Galați | Mr Bit | Secundar |
Petrolul | Mr Bit | Secundar |
Metaloglobus | – | – |
Unirea Slobozia | Mr Bit | Principal |
Astfel, industria pariurilor este principalul finanțator al Superligii, ceea ce ridică întrebări despre modul în care echipele de fotbal vor fi afectate de noul context publicitar.
Reglementări suplimentare pentru protejarea minorilor
Tot în cadrul noului Cod Audiovizual, se precizează că programele care includ jocuri de noroc sau le promovează trebuie să respecte reguli stricte privind protecția minorilor, mai ales în cazul platformelor video la cerere.
Noua reglementare CNA vine într-un moment în care impactul social al promovării pariurilor sportive este tot mai intens dezbătut, mai ales în rândul tinerilor și al publicului vulnerabil.
Comentariul va fi postat dupa aprobare