Noul Cod al Conținutului Audiovizual: reglementări moderne pentru un spațiu media echilibrat

Bogdan Chirea
0


Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a transmis către Monitorul Oficial noul Cod de Reglementare a Conținutului Audiovizual – Decizia nr. 573 din 25 iunie 2025, rezultat al unui proces transparent desfășurat timp de trei ani. Documentul poate fi consultat online: DECIZIE nr. 573/2025.


Consultare publică amplă și structură modernizată

Codul a fost elaborat în urma celei mai extinse consultări publice din domeniul audiovizual românesc. Între 27–29 mai 2025, 75 de entități – de la instituții publice și radiodifuzori, la organizații civice și experți – au contribuit cu opinii și propuneri. Acestea au fost analizate și integrate în ședința-maraton a CNA din 25 iunie, desfășurată pe parcursul a 11 ore.


Ce aduce noul Cod?

  • Interzicerea apariției personalităților publice în reclamele pentru jocuri de noroc.
  • Interzicerea publicității înșelătoare pentru suplimente și dispozitive medicale.
  • Obligații clare privind protejarea demnității umane, accesibilitate și dreptul la replică.
  • Difuzarea mesajelor educative și sociale în cadrul calupurilor publicitare.
  • Creșterea treptată a programelor accesibilizate pentru persoanele cu dizabilități – de la 10% în 2025, la 35% până în 2028.


12 mesaje de interes public

Noul Cod introduce 12 mesaje de interes public, axate pe educație, sănătate și responsabilitate civică. Printre acestea:

  • „Crește-ți copilul cu dragoste, fără violență! Bătaia nu este o metodă de disciplinare.”
  • „Consumul de droguri și jocurile de noroc dau dependență. Alege să nu îți distrugi viața, cere ajutor!”
  • „Și unei cărți îi poți da follow, like sau share. Intră în rețea: citește!”


Aplicabilitate extinsă și viziune europeană

Noul Cod se aplică nu doar televiziunii și radioului, ci și serviciilor online: platforme video-on-demand, platforme de partajare video etc. Intrarea în vigoare este stabilită la 30 de zile de la publicare, cu excepții punctuale pentru care s-au acordat 90 de zile de tranziție.


Prin acest cod, CNA își consolidează poziția de garant al interesului public în spațiul media, aliniindu-se practicilor europene și standardelor democratice. Este un pas important spre un ecosistem media mai echilibrat, mai sigur și mai responsabil.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!