La început de an școlar, un sondaj World Vision România (584 de elevi, 12–19 ani) arată un tablou îngrijorător: doar 42% dintre elevi au toate rechizitele necesare, 46% au doar o parte, iar 12% nu au aproape nimic. În același timp, informarea privind schimbările legislative și reorganizările din școli rămâne deficitară: 22,72% au primit informații complete, 47,81% au aflat doar sumar, iar 22,18% nu au fost informați deloc.
În ciuda acestor dificultăți, elevii sunt optimiști: 25% se declară foarte încrezători și 49% destul de încrezători că școala îi pregătește pentru viața de adult.
Cum se raportează elevii la schimbări
Atitudinile față de modificări sunt mixte: 14% le consideră pozitive, 13% negative, 33% cred că nu îi vor afecta, iar 39% nu știu sau nu s-au gândit. Sentimentele oscilă între încredere, îngrijorare și confuzie, pe fondul lipsei de informații clare.
Ce își doresc elevii să se schimbe
Copiii solicită: predare mai practică, exemple aplicate, feedback clar, relație profesor–elev bazată pe respect, reducerea volumului de teme, programă adaptată nevoilor reale (gândire critică, creativitate, orientare spre viața de adult/facultate), orar și pauze mai bine gândite, burse și transport, campanii anti-bullying. Printre nevoi urgente: masă caldă și grupuri sanitare igienizate.
Situația familială și accesul la resurse
Materialele școlare sunt principala lipsă: caiete și rechizite (52,90%), urmate de haine adecvate (23,27%), manuale (19,81%), echipament sportiv (13,81%), ghiozdan (12,90%) și, pentru un număr redus, acces la internet/dispozitiv (2,72%). Cheltuielile apasă bugetele: 53,63% spun că sunt „puțin grele”, 18,72% „destul de grele”, iar 3,09% indică situații critice. Sumele pentru început de an: sub 500 lei (16,90%), 500–1.000 lei (32,90%), 1.000–2.000 lei (16,54%), peste 2.000 lei (3,63%); 30% nu știu cât s-a cheltuit.
Activități extracurriculare
Din cauza costurilor, 6% au renunțat la multe activități (sport, meditații), 30,18% la câteva, 38,54% merg la cele dorite, iar 25,27% nu sunt interesați.
Pregătire, motivație și relația cu școala
Doar 12% se consideră foarte bine pregătiți; majoritatea se evaluează „destul de pregătiți”, iar aproape un sfert semnalează goluri mari de cunoștințe (3% – aproape deloc pregătiți). Totuși, 71% sunt foarte sau destul de bucuroși să revină la școală. Aproape jumătate percep nivelul materiilor ca potrivit, 47% îl consideră uneori prea greu. Oferta de opționale este puțin cunoscută: 48% nu o știu, o treime și-au ales deja o disciplină.
Griji la început de an
Cele mai mari temeri vizează notele și examenele (~78%). O treime resimt presiunea numărului de teme și a materiilor, aproape 13% indică lipsa banilor, ~17% menționează relațiile cu colegii/profesorii. 60% au o persoană la școală cu care pot discuta probleme personale, însă unii elevi se simt izolați.
Perspective și mobilizare
„Trei sferturi dintre elevii participanți cred în rolul educației și spun că școala îi va pregăti pentru viața de adult. (...) Avem nevoie de o educație centrată pe copil și de o comunitate întreagă care să îl ajute să meargă și să rămână în școală”, subliniază Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Campania „Echipează un copil pentru școală”
World Vision România lansează o campanie pentru ca elevii vulnerabili să înceapă anul cu ghiozdan, manuale, rechizite și echipament sportiv. Implicarea publicului poate reduce decalajele materiale și sprijini un start echitabil pentru toți copiii. Detalii și modalități de implicare: worldvision.ro.


Comentariul va fi postat dupa aprobare