Start în educație: cel mai mare program de educație timpurie din România – impact 2022–2025

Bogdan Chirea
0

„Start în educație”, derulat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom între septembrie 2022 și august 2025, este cel mai mare proiect nonprofit dedicat educației timpurii din România. Cu un buget total de peste 11 milioane de euro, programul a ajuns, anual, în peste 1.500 de comunități vulnerabile din toate județele, vizând calitatea educației din grădiniță și continuitatea învățării acasă.


Conform Raportului de Impact, proiectul a sprijinit participarea constantă la grădiniță și a consolidat implicarea părinților în activități educaționale. Kitul „Ghiozdănel cu viitor” a stimulat interacțiunea copil–părinte: 90% dintre părinți declară că au citit povești, iar 81% au desfășurat activități matematice împreună cu copiii. În grădinițe, kitul „ABC Grădi” este asociat cu progrese clare: 91% dintre copii au atins nivel optim de dezvoltare motrică, iar 93% dintre educatori raportează creșterea participării la activități.


Raportul complet poate fi consultat aici, iar sinteza infografică aici. Cercetarea a fost realizată în colaborare cu Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.


180.000 de copii au primit „Ghiozdănel cu viitor”

În comunități unde aproape jumătate dintre grădinițe nu au mai fost dotate de peste cinci ani și 1 din 5 părinți nu își permite nici măcar un puzzle, kitul a însemnat acces la materiale esențiale și un început mai echitabil. Datele arată că 89% dintre părinți au rezolvat puzzle-uri, 85% au folosit caietele de activități și 81% au făcut exerciții matematice. Există o asociere semnificativă între implicarea zilnică a părinților și progresul copiilor în plan cognitiv și al comunicării și limbajului. În același timp, 72% dintre părinți nu și-ar fi permis să cumpere toate produsele din ghiozdănel, iar 20% nu ar fi putut achiziționa nici măcar o parte dintre ele.


3.000 de grădinițe dotate cu „ABC Grădi”

În grădinițele echipate, 97% dintre educatori observă progrese în dezvoltarea motrică și socială, iar 93% raportează frecvență crescută la grădiniță. 91% dintre copii au atins nivel optim de dezvoltare motrică, comparativ cu 59% în grupul de control. Contextul subliniază nevoia: potrivit reprezentanților unităților, 44,6% nu au mai fost dotate de peste cinci ani, iar 15% nu au fost dotate niciodată, materialele fiind adesea aduse de părinți.


35.600 de părinți în „Școala părinților”

Nouă din zece părinți declară că respectă mai mult drepturile copilului, gestionează mai bine emoțiile acestuia și au observat reducerea comportamentelor nedorite. Pentru 83% a fost prima experiență de educație parentală. Înainte de program, principalele surse de informare erau Internetul (45,1%), medicul de familie sau pediatrul (42,2%), prietenii și rudele (41,6%) și cadrele didactice (35,7%).


6.400 de educatori formați în „Bune practici în educația parentală”

Patru din cinci educatori aplică noile metode în colaborarea cu părinții, iar 98% afirmă că au dobândit competențe pentru organizarea sesiunilor „Școala părinților”. În plus, 200 de educatori s-au alăturat Rețelei educatorilor, organizând ateliere de lectură și activități creative. Înainte de program, un educator din doi nu urmase niciun curs de formare în ultimii doi ani, iar doar 4,3% participaseră la cursuri de educație parentală.


Metodologie și eșantioane ale cercetării

Studiul de impact utilizează o metodologie mixtă: chestionare completate de 819 părinți beneficiari ai „Ghiozdănel cu viitor”, 767 părinți participanți la „Școala părinților”, 1.500 de educatori și 1.500 de grădinițe din componenta „ABC Grădi”, completate de focus-grupuri și interviuri cu peste 100 de participanți. Această abordare surprinde atât tendințele generale, cât și experiențele concrete din teren.


Perspectivă

Rezultatele indică un model integrat de intervenție – materiale pentru acasă, dotări în grădinițe, ateliere pentru părinți și formare pentru educatori – care poate ridica standardele educației timpurii la nivel național. Concluzia centrală a raportului: educația timpurie de calitate este o necesitate pentru a rupe cercul sărăciei și al inegalității și pentru a susține dezvoltarea pe termen lung a copiilor.


Perioada de implementare: septembrie 2022 – august 2025. Parteneri: Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom. Partener academic: Universitatea „Babeș-Bolyai”.






Categorii

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!