Cartoon Network: De la pionierat în animație la uitare în era streamingului

Bogdan Chirea
0


Pentru o întreagă generație, Cartoon Network a fost sinonim cu fericirea de după școală. Cu un portofoliu ce a inclus serii iconice ca Dexter’s Laboratory, Powerpuff Girls sau Adventure Time, canalul a redefinit animația nu doar ca gen artistic, ci ca formă de expresie culturală relevantă pentru toate vârstele.


Lansat în 1992, in SUA, Cartoon Network a pornit la drum ca un simplu canal de reluări. Achiziția de către magnatul media Ted Turner a inclus drepturile asupra bibliotecii Hanna-Barbera, care aduna zeci de ani de producții animate ce dominaseră diminețile de weekend. Însă, deși inițial părea un proiect low-cost, echipa de programare a visat mai departe.


Cu buget minim, dar creativitate maximă, au lansat Space Ghost: Coast to Coast în 1994 – un hibrid ciudat între talk-show nocturn și parodie animată. A fost primul pas în direcția conținutului original, creat din resursele vechi ale companiei. În același timp, show-ul reflecta realitățile corporatiste din spatele producției TV – o formă de autoironie rar întâlnită în epocă.


În 1995, What a Cartoon! – un incubator de idei lansat de Fred Seibert – a schimbat regulile jocului. Animatori tineri puteau testa idei prin scurtmetraje, iar cele mai reușite deveneau seriale. Așa au luat naștere Dexter’s Laboratory, Johnny Bravo, Courage the Cowardly Dog și multe altele. Prin acest model, Cartoon Network a devenit terenul de joacă al viitorului animației globale.


Postul de desene s-a extins gradual la nivel global, odată cu dezvoltarea televiziunii prin cablu și satelit. Astfel, în 1998 postul a ajuns și pe piața din România. Era singurul astfel de canal, la momentul acela, disponibil în limba engleză. Tocmai acest lucru a permis ca tinerii acelei generații să învețe de la televizor lima engleză.  În 2002 postul a început să emită parțial în limba română, oferind dublaj pentru unele producții. Treptat emisia a fost existinsă cu dublaj în limba română pentru toate producțiile și program 24/24.


Dar impactul cultural al canalului a mers mai departe. Samurai Jack a combinat estetica minimalistă cu o poveste complexă, în timp ce Steven Universe și Adventure Time au deschis drumul spre reprezentări queer și teme filozofice în animația pentru copii. Cartoon Network a demonstrat că „pentru copii” nu înseamnă superficial sau simplist.


În 2001, recunoscând baza de fani adulți, canalul a lansat în SUA Adult Swim. Serii precum Aqua Teen Hunger Force sau The Venture Bros au dus animația la extreme – absurdă, vulgară, dar profundă uneori. Contrastul dintre aparența „copilărească” și conținutul matur a redefinit limitele genului.


Totuși, în ciuda influenței uriașe, Cartoon Network a fost prins în vârtejul transformărilor din industria media. Între 2018 și 2022, AT&T a poziționat canalul ca element central pentru publicul familial. Dar fuziunea din 2022 dintre Warner Bros. și Discovery a dus la reduceri masive de costuri, anulări de proiecte și eliminări de conținut animat.


O criză aparte a fost legată de faptul că postul a intrat în jocul competiției și a început să difuzeze aproape exclusiv programe tv live action. Adica seriale cu adolescenți care au indus în eroare publicul și relevanța pentru un post care în numele său are cuvântul Cartoon. 


În 2024, o mare parte din arhiva Cartoon Network a fost retrasă de pe platformele de streaming. Un brand care altădată însemna inovație și comunitate este acum aproape absent din peisajul digital.


Producțiile vechi, cele cu care unele generații au crescut, nu se mai regăsesc pe platformele de streaming.  Nu ai pierdut mare lucru dacă ești din România. De fapt, platforma MAX a adus utilizatorilor acces la conținutul actual difuzat pe cele două canale liniare, Cartoon Network și Cartoonito.


Tot în 2024 site-urile postului au fost închise la nivel global iar compania își redirecționează utilizatorii spre platforma de streaming MAX, unde sunt disponibile o parte din producțiile de pe canal.


O întreagă dezbatere a avut loc când s-a anunțat închiderea mai multor studio-uri de animație, unii interpretând gestul ca o dispariție a brandului. Aparent, mulți adulți au rămas  nostalgici, chiar dacă în prezent nu reușesc să rezoneze cu conținutul difuzat și nici chiar cu noile versiuni ale unor seriale și personaje clasice.


Chiar și așa, relevanța sa culturală rămâne incontestabilă. Cartoon Network a schimbat modul în care vedem animația – nu doar ca divertisment, ci ca un spațiu de experiment, reflecție și incluziune.


Pentru orice conglomerat media, conținutul pentru copii și tineri rămâne esențial. Ar fi o greșeală să se uite că ceea ce a făcut Cartoon Network special nu a fost doar animația, ci libertatea creativă care a însoțit-o.


Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!