România, pe primul loc în UE la neîncasarea impozitului pe profit și TVA

Bogdan Chirea
0

Campioană de un deceniu la neîncasarea TVA, România ajunge acum pe primul loc în Uniunea Europeană și la necolectarea impozitului pe profit, potrivit unui nou raport al Comisiei Europene, publicat pentru prima dată pe 11 decembrie 2025.


Analiza, care vizează anul fiscal 2019, estimează că România nu a încasat aproximativ 35% din impozitul pe profit potențial, de peste trei ori mai mult decât media celor 23 de state membre incluse în raport, unde decalajul mediu este de 10,9%.


La nivel european, cele mai mari decalaje de încasare a impozitului pe profit sunt înregistrate în România, Slovacia, Polonia și Italia, în timp ce Danemarca, Olanda și Finlanda raportează pierderi de sub 3%.


Evaziunea fiscală, principalul motor al pierderilor de impozit pe profit

Conform Comisiei Europene, în România, Slovacia, Polonia și Italia, decalajul de încasare a impozitului pe profit este determinat în principal de evaziunea fiscală și de neconformarea contribuabililor. În alte state, precum Danemarca, Finlanda, Suedia, Austria sau Franța, principala problemă este erodarea bazei fiscale și transferul profiturilor în alte jurisdicții, prin mecanisme de optimizare agresivă.


În cazul României, raportul confirmă o vulnerabilitate structurală a sistemului fiscal, în care lipsa de conformare voluntară și zonele gri din economie afectează direct veniturile bugetare și capacitatea statului de a finanța cheltuieli publice esențiale.


Situație bugetară critică și presiune pe taxe

Pe fondul acestor decalaje, situația fiscal-bugetară a României a devenit critică, avertizează specialiștii. Rapoartele Comisiei Europene vin într-un context marcat de modificări legislative frecvente, cheltuieli publice considerate nesustenabile și întârzieri semnificative în digitalizarea administrației fiscale.


„Situația fiscal-bugetară a României a devenit critică din cauza problemelor acumulate: lipsa de predictibilitate prin modificări legislative frecvente, cheltuieli publice nesustenabile și întârzieri în digitalizarea administrației fiscale. Efectele resimțite de contribuabili sunt inechitate fiscală și deficite greu de finanțat care atrag majorări de taxe”, subliniază Ruxandra Târlescu, Partener coordonator servicii fiscale PwC România.


În 2024, bugetul de stat a încasat aproximativ 36 de miliarde de lei din impozitul pe profit și 121 de miliarde de lei din TVA, în timp ce deficitul bugetar a depășit 152 de miliarde de lei. O colectare mai bună, la nivelul mediei europene, ar fi putut însemna venituri suplimentare de ordinul miliardelor de lei.


„Problemele bugetare nu se pot rezolva folosind doar pârghia de majorare a taxelor, care conduce la costuri mai mari pentru mediul economic, reducerea investițiilor și, în cele din urmă, o creștere economică slabă cu impact inclusiv asupra veniturilor bugetare”, atrage atenția Ruxandra Târlescu, sugerând că digitalizarea și utilizarea Inteligenței Artificiale în administrarea fiscală sunt direcții prioritare.


România, din nou prima în UE la neîncasarea TVA

Noul raport confirmă și o realitate deja cunoscută: România continuă să fie statul membru cu cel mai mare decalaj de TVA din Uniunea Europeană. Potrivit Comisiei Europene, țara noastră a pierdut circa 30% din veniturile potențiale din TVA, ca urmare a neconformării contribuabililor, în timp ce media celor 27 de state membre este de 9,5%.


Comisia estimează că acest decalaj de TVA înseamnă aproximativ 9 miliarde de euro neîncasate la buget. Din 2015 și până în prezent, România a ocupat în fiecare an primul loc în UE la neîncasarea TVA, fără progrese consistente în reducerea fenomenului.


După România, cele mai ridicate decalaje de TVA sunt consemnate în Malta (24,2%), Polonia (16%), Lituania (15,1%) și Italia (15%). La polul opus, Austria raportează un deficit de încasare de doar 1%, demonstrând că un sistem fiscal digitalizat și un grad ridicat de conformare voluntară pot reduce semnificativ pierderile.


Digitalizare și Inteligență Artificială în administrarea fiscală

Specialiștii subliniază că o parte semnificativă a decalajelor de încasare ar putea fi recuperată prin modernizarea administrației fiscale, utilizarea intensivă a tehnologiilor digitale și adoptarea de soluții bazate pe Inteligență Artificială.


Monitorizarea în timp real a tranzacțiilor, conectarea caselor de marcat la sistemele ANAF, analizarea datelor prin algoritmi avansați de risc fiscal și schimbul automat de informații între instituții sunt câteva dintre măsurile care pot contribui la reducerea evaziunii și la creșterea gradului de conformare.


În același timp, stabilitatea legislativă și simplificarea procedurilor fiscale rămân condiții esențiale pentru creșterea încrederii contribuabililor și pentru reducerea tentației de a apela la economia subterană.


Concluzii: decalaje mari, presiune mare pentru reformă

Datele publicate de Comisia Europeană așază România într-o poziție delicată în Uniunea Europeană: prima la neîncasarea TVA și tot prima la neîncasarea impozitului pe profit, cu decalaje semnificativ peste media europeană.


Impactul bugetar este major, iar consecințele se traduc în deficite structurale greu de finanțat, presiune pe creșterea taxelor și limitarea spațiului pentru investiții publice. În lipsa unei strategii coerente de digitalizare, combatere a evaziunii și creștere a conformării voluntare, aceste decalaje riscă să se adâncească.


Raportul Comisiei Europene și avertismentele experților arată că soluțiile durabile nu pot veni doar din creșterea taxelor, ci dintr-o reformă profundă a administrației fiscale, din utilizarea tehnologiilor moderne și dintr-un parteneriat mai transparent cu mediul de afaceri.


Categorii

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!